ثبت موسسه در اندیشه

موسسات، از جمله تشکیلاتی هستند که دارای شخصیت حقوقی می‌باشند و به دو دسته موسسات انتفاعی و غیر انتفاعی، تقسیم خواهند شد. در موسسه‌های انتفاعی، بر خلاف موسسه غیر انتفاعی، هدف به دست آوردن سود و تقسیم آن، میان موسسین است؛ با این حال، موسسات باید، برای انجام امور غیر تجاری تشکیل شوند و این امر مهم‌ترین وجوه تمایز شرکت تجاری و موسسه خواهد بود. از این رو ثبت موسسه در اندیشه از اهمیت بالایی برخوردار است و باید توسط شرکت‌های معتبر نظیر پارس حساب انجام شود که در ادامه مطلب به معرفی و مراحل آن پرداخته‌ایم.

ثبت موسسه در اندیشه

ولی باید بدانید که همانگونه که ثبت شرکت تجاری، نیازمند داشتن شرایط، مدارک و پرداخت هزینه می‌باشد، ثبت موسسه نیز همین مراحل داشته و متقاضی ثبت موسسه باید، دارای شرایط خاصی باشد. در غیر این صورت، امکان ثبت و تشکیل موسسه به صورت قانونی، وجود نداشته و اگر موسسه شروع به کار کند، از اعتبار قانونی برخوردار، نخواهد بود.

ثبت موسسه

موسسه‌های غیر تجاری برای اهداف مشخص و در شرایط ویژه‌ای به ثبت خواهند رسید. همان طور که از اسم موسسه تجاری مشخص است، امور تجاری در این موسسه‌ها امکان پذیر نمی‌باشد. به این معنی است که در امر فعالیت موسسه نظیر ثبت موسسه زیبایی، نمی‌توانید فعالیت‌هایی همانند واردات، صادرات و.. را انجام داد. بلکه شما فقط می‌توانید به موضوع غیر تجاری بپردازید. مسلم خواهد بود که این موسسه‌ها برای دریافت کارت بازرگانی هم نمی‌توانند اقدام نمایند.

اگر برای شما سوال پیش آمده که چگونه می‌توانید امور تجاری و غیر تجاری را در کنار هم داشته باشید، پاسخ این می‌باشد که باید برای ثبت شرکت اقدام نمایید. این کار هم با مراجعه به سامانه ثبت شرکت‌ها و توسط اداره ثبت شرکت‌های بزرگ و معتبر نظیر پارس حساب انجام خواهد شد.

در حالتی که می‌خواهید اطلاعات دقیق و بیشتری درباره ثبت موسسه در اندیشه و سایر شهرهای کشور عزیزمان ایران داشته باشید می‌توانید با کارشناسان ما در پارس حساب تماس بگیرید.

تفاوت‌های شرکت با موسسه

برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های شرکت با موسسه عبارتند از:

  1. ثبت شرکت برای رسیدن به سود و سرمایه زیاد انجام می‌شود، در حالی که موسسه‌ها با اهداف خاص و متفاوت تاسیس خواهند شد.
  2. موسسات هم می‌توانند به صورت دولتی باشند هم به صورت شخصی
  3. برای ثبت شرکت‌ها با توجه به نوع شرکت، حداقل به دو نفر نیاز خواهد بود در حالتی که ثبت موسسه توسط یک نفر هم هیچ مشکلی ندارد.

تصمیم گیرنده‌ها در موسسات غیر تجاری چه کسانی هستند؟

در موسسات غیر تجاری نظیر شرکت‌ها، افراد و گروه‌هایی وجود دارند که هر کدام وظایف مشخص و خاصی دارند. اختیارات هر شخص یا گروهی نشان دهنده تصمیماتی خواهد بود که او می‌تواند درباره موسسه بگیرد. باید بدانید که مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق العاده و هیات مدیره نهادها، تصمیم گیرنده در موسسات غیر تجاری خواهند بود.

در مجمع عمومی عادی از میان شرکاء و یا دیگر اشخاص، هیات مدیره انتخاب خواهد شد. مدیران برای مدت مشخص یا مدت زیادی انتخاب می‌شوند و دارای اختیارات کاملی می‌باشند مگر این که در اساسنامه غیر از این ذکر شده باشد.

با حضور بیشتر مدیران موسسه، جلسات هیات مدیره رسمی شده و هر تصمیمی که با اکثریت آراء گرفته شود دارای اعتبار بوده و اجازه اجرا شدن را خواهد داشت.

شرایط ثبت موسسه

قبل از ثبت موسسه در اندیشه باید بدانید که موسسه تشکیلاتی است که با هدف‌های غیر تجاری، نظیر اهداف علمی، فرهنگی، هنری، امور مربوط به خیریه و غیره تشکیل خواهد شد که خود دارای انواع انتفاعی و غیر انتفاعی است.

موسسه انتفاعی، موسسه‌ای می‌باشد که هدف از تاسیس آن، کسب سود و تقسیم سود میان اعضا و موسسین آن خواهد بود. موسسه غیر انتفاعی، برخلاف موسسه‌های انتفاعی، با هدف کسب سود ایجاد نخواهند شد، بلکه هدف آن‌ها انجام دادن اموری نظیر  انسان دوستانه و خیریه است.

ثبت موسسه در اندیشه

همان گونه که ثبت و تاسیس شرکت، دارای شرایط خاصی به خود است، ثبت موسسه همانند موسسه دارای مجوز کلینیک زیبایی، نیز دارای شرایطی بوده که بدون آن‌ها، امکان ثبت موسسه، برای متقاضیان آن، وجود ندارد. از این رو باید شرایط ثبت موسسه را بدانید که عبارتند از:

  • تجاری نبودن مسئله فعالیت موسسه: همانطور که در تعریف موسسه گفته‌ایم، موسسه باید با اهداف و موضوعات غیر تجاری ایجاد شود.
  • داشتن دو نفر بالای 18 سال به عنوان هیئت مدیره در موسسه: مانند هر فرد حقوقی دیگری، نظیر شرکت سهامی عام، خاص و… داشتن هیئت مدیره، از اصلی‌ترین شرایط ثبت موسسه نیز است.
  • داشتن مجوز: در مواردی که موضوع فعالیت موسسه به گونه‌ای باشد که اخذ مجوز، برای آن، ضروری و مهم می‌باشد.

سرمایه مورد نیاز برای ثبت موسسه

مانند شرکت‌ها نیز برای ثبت موسسات غیر تجاری حداقل سرمایه مورد نیاز مبلغ یکصد هزار تومان خواهد بود و درباره افزایش مبلغ سرمایه، قانونی وجود دارد. از این رو اعضای اصلی و مدیران موسسه، می‌توانند سرمایه ثبتی را تا هر مقدار که بیشتر از حداقل مذکور باشد، انتخاب نمایند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت انواع موسسه

  1. دو سری از اساسنامه موسسه خود را تکمیل کرده و امضاء کنید.
  2. دو سری از تقاضانامه موسسه خود را تکمیل کرده و امضاء کنید.
  3. دو سری از صورت جلسه مجمع عمومی موسسین موسسه خود را تکمیل و امضاء کنید.
  4. ارائه مجوز اخذ شده از سازمان یا نهاد ذیربط

مزایای ثبت موسسه در اندیشه به صورت غیر انتفاعی و انتفاعی

  • برای تاسیس موسسه غیرانتفاعی، گرفتن اجازه کتبی از نیروی انتظامی محل لازم خواهد بود.
  • تعداد اعضا در زمان تاسیس موسسه باید حداقل 3 نفر باشند و مقدار سرمایه به هر میزانی می‌تواند باشد.

ثبت موسسه در اندیشه

  • از زمانی که یک موسسه ثبت می‌شود، هویتی حقوقی داشته و می‌توان اسامی نظیر آژانس، انجمن و… را روی آن گذاشت.
  • برای ثبت موسسه غیر تجاری ارائه اظهارنامه نیاز خواهد بود.
  • به منظور ثبت موسسه در اندیشه به حلقه ثبت شرکت‌های سازمان ثبت پایگاه اصلی موسسه مراجعه کنید.
  • اگر موسسه به صورت انتفاعی باشد، باید زمینه فعالیت موسسه با مدارک تحصیلی و مهارت تاسیس کنندگان و مدیران مطابقت داشته و بعد از آن ثبت گردد.

برای ثبت شرکت در اندیشه با ما در پارس حساب تماس گرفته و به راحتی و در سریع‌ترین زمان شرکت خود را ثبت نمایید.