هزینه و مراحل ثبت برند
در مطالب قبلی نکاتی درباره ثبت برند برای شما عزیزان شرح دادیم. در این قسمت تصمیم داریم برای شما مراحل ثبت برند و هزینه آن را شرح دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
اولین قدم از مراحل ثبت برند یست؟
شما برای شروع مراحل ثبت برند در اولین قدم نیاز است که یک نام مناسب انتخاب نمایید. در انتخاب نام برند باید به این نکته توجه داشته باشید که نام های عمومی را نمی توانید به عنوان نام تجاری انتخاب کنید. دلیل ان هم این است که این نام ها عمومی بوده و مختص یه کالای به خصوص نمی باشد. در مورد ظاهر برند هم همین نکته صادق است. به طور مثال شما از تصویر ماهی نمی توانید به عنوان برند استفاده کنید مگر اینکه این تصویر ظاهر خاص و منحصر به فرد داشته باشد. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد ممنوعیت القاب توصیفی در نام برند است به طور مثال شما نمی توانید حلوای قرمز را به عنوان نام تجاری خود برگزینید.
در مورد علائم تجاری هم باید توجه کرد که از اشکال ساده (مربع، دایره و…) نمیتوان به تنهایی به عنوان علامت تجاری استفاده کرد مگر در صورت ترکیب و ساخت علامتی ابتکاری.البته انتخاب حروف برای علامت اشکالی ندارد و امروزه اغلب علامات کارخانجات حروف اولیه نام کارخانه را نشان می دهند.
بعد از اتخاب نام برند چه کنیم؟
حال پس از جستجو های فراوان و پیدا کردن نام درست برای برند خود می بایست با مراجعه به سایت ip.ssaa.ir نسبت به ثبت علامت تجاری خود اقدام کنید شما پس وارد شدن به این پایگاه نیاز است تا مراح زیر را انجام دهید.
- انتخاب نوع اظهارنامه
- درج مشخصات مالک
- بارگذاری مدارک الزامی
- بازبینی اطلاعات وارد شده و تایید اطلاعات
- پرداخت هزینه ثبتی از طریق اینترنت
- دریافت شماره اظهارنامه و رمز از طریق تلفن
در ادامه روند ثبت لوگو، نوبت به امضای نسخه تایید شده می رسد که متقاضی می بایست یکی از نسخه ها را با مدارکی که قبلاَ برابر با اصل شده اند، به انضمام فیش به آدرس مرکز ارسال نماید. سپس، اداره مالکیت صنعتی مدارک ارسالی را بررسی میکند و چنانچه نواقصی در آن ها مشاهده کند نسبت به ابلاغ اعلامیه رفع نقص اقدام خواهد کرد. در این صورت باید نقص ذکر شده را رفع کنید. پس از رفع نقص، پرونده تایید میشود و مراتب ثبت و واریز مبلغ نهایی به متقاضی اطلاع رسانی خواهد شد.
هزینه ثبت برند چقدر است؟
پس انجام مراحل بالا این سوال پیش می آید که هزینه ثبت برند به چه شکل است. لازم است به اطلاع شما دوستان عزیز برسانیم که این هزینه برحسب حقیقی یا حقوقی بودن برند متفاوت است و از طرفی ثبت هر علامت تجاری مستلزم چاپ دو آگهی در روزنامه رسمی کشور نیز هست که با توجه به تعداد خطوط و ابعاد علامت تجاری و سیاه سفید یا رنگی بودن آن هزینه متفاوتی خواهد داشت.
پس از طی این مراحل، مراتب در روزنامه رسمی با قید نام و نشانی صاحب علامت و کالاهایی که در آن ها از علامت استفاده می شود آگهی می گردد. چنانچه ظرف ۳۰ روز از تاریخ نشر آگهی اعتراضی از طرف اشخاص ذی نفع به عمل نیاید اداره ثبت علامت مورد تقاضا را به نام متقاضی در دفتر مخصوص به ثبت رسانیده و گواهی ثبت را به درخواست کننده تسلیم می نماید.
چه موقع برند به طور کامل ثبت شده است؟
پس از ثبت علامت تصدیقی که حاوی نکات ذیل باشد با الصاق یک نمونه کامل از علامت بر روی آن به صاحب علامت یا نماینده او تسلیم می شود:
- تاریخ وصول اظهارنامه و شماره ثبت آن در دفتر ثبت اظهارنامه
- تاریخ ثبت علامت و شماره ثبت آن
- اسم و شغل و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت
- نوع مال التجاره و یا محصول و طبقات محصولی که علامت برای تشخیص آن به کار می رود.
- تعیین اجزایی که صاحب علامت حق استفاده انحصاری آن را به خود تخصیص ثبت رسیده باشد.
- تاریخ و شماره و محل ثبت در خارجه در صورتی که علامت قبلاَ در خارجه به ثبت رسیده باشد.
- تاریخ صدور تصدیق
- مدت اعتبار ثبت علامت
- امضای رییس شعبه ثبت علائم تجارتی و مدیر کل ثبت اسناد و املاک